سفارش تبلیغ
صبا ویژن

honarruziran

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟ پاسخ از انتشارات متخصصان

    نظر

 

سوالی که برای بسیاری از نویسندگان  به خصوص نویسندگان کم تجربه مطرح است این است که هزینه چاپ کتاب چقدر است و یک نوشته پس از طی تمام مراحل چاپ چقدر خرج بر میدارد.
این موضوعی است که وب سایت های زیادی از جمله انتشارات متخصصان به آن پرداخته اند. در قاله ای با عنوان هزینه چاپ کتاب متخصصان اینگونه بیان کرده است:

"مساله و دغدغه سرانه مطالعه در کشور طی سالیان گذشته در مجامع ادبی و فرهنگی چالش‌های فراوانی را به وجود آورده و اکثریت مسئولین فرهنگی و اهالی کتاب به نوعی نظرات خود در باب دلایل اصلی کاهش سرانه مطالعه در کشور را بیان می‌کنند. افزایش سرسام آور قیمت کاغذ، ظهور و بروز فضای مجازی، افزایش هزینه چاپ کتاب، کاهش مطالعه در خانواده‌ها از جمله دلایل مهمی هستند که می‌توان در فهرست علت‌های کاهش سرانه مطالعه کتاب قرار داد   ."

اگرچه هر کتابی ممکن است هزینه‌های متفاوتی داشته باشد اما عوامل کلی تعیین کننده در این زمینه تقریباً در تمامی کتاب‌ها ثابت هستند. در ادامه است را با جزئیات هزینه‌های چاپ کتاب آشنا خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید. نویسنده مقاله در انتشارات متخصصان اینطور ادامه می دهد که هزینه چاپ کتاب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد:

o        جنس کاغذ

یکی از عوامل مهم و موثر در تعیین هزینه ی چاپ کتاب، جنس کاغذ می باشد. به طور کلی کاغذ تحریر ارزان ترین و کاغذ گلاسه گران ترین نوع کاغذ می باشد. از انواع کاغذ تحریر می توان به کاغذ تحریر 70 گرمی، کاغذ تحریر 65 گرمی سوئدی که کرم رنگ می باشد، کاغذ تحریر 80 گرمی سوئدی که کرم یا طوسی رنگ است اشاره کرد.

از انواع کاغذ گلاسه هم می توان به کاغذ گلاسه 135 گرمی، 150 گرمی، 170 گرمی و کاغذ گلاسه نخودی 90 گرمی اشاره کرد.

o        طراحی جلد

طراحی جلد تاثیر بسیار زیادی در جذب کاربر و همچنین هزینه ی چاپ کتاب دارد. بنابراین هرچه در طراحی جلد قوی تر کار کنید بهتر است. اگر قصد انجام طراحی جلد داشته باشید، هزینه به صورت جداگانه حساب می شود.

علاوه بر طراحی جلد خوب، طراحی صفحات داخلی کتاب هم مانند جلد کتاب باید زیبا، خوانا و جذاب باشد. تنظیم و طراحی صفحات درونی را صفحه آرایی می گویند. خواندن مطالب برخی کتاب ها برای خواننده بسیار دشوار است و این نشانه ی ضعف در صفحه آرایی آن می باشد. در صفحه آرایی حاشیه های صفحات کتاب، اصول استفاده از فونت، سرصفحه و پانویس و همچنین استفاده از سلیقه بسیار اهمیت دارد.

o        مجوزهای کتاب

اخذ مجوز یکی از مهم ترین مراحل چاپ کتاب می باشد که داشتن آن الزامی است. هزینه های اخذ مجوز کتاب براساس فیپا مشخص می شود و باتوجه به نوع کتاب، موضوع آن و مخاطبان کتاب هزینه های متفاوتی دارند. این هزینه ها از سوی وزارت ارشاد مشخص می شود و در طول یک سال پرداخت می شود همچنین ربطی به محتوای کتاب و تیتراژ ندارد.

o        شابک

 کد استاندارد جهانی کتاب است. اعداد آن بین 10 تا 13 است. به هر کتاب یک شابک می دهند که اگر مجددا چاپ شد، تغییر داده نشود.

o        فیپا 

فیپا هم همان تهیه فهرست قبل از چاپ و آماده کردن اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص کتاب می باشد و بر اساس استاندارد های جهانی باید پیش از چاپ کتاب انجام شود. فیپا در منسجم شدن اطلاعات و کم شدن هزینه های ساخت فهرست کتابخانه ها و مراکز پژوهشی کمک می کند.

مواردی که در فیپا وجود دارد شامل سرشناسه، نام و اطلاعات می باشد. وقتی فیپا را دریافت کردید باید مجوز چاپ هم بگیرید. در این قسمت موسسه متخصصان موظف است یک نسخه از کتاب را برای دریافت مجوز به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بفرستد تا مورد تایید قرار بگیرد و مجوز کتاب صادر شود.

o        سایز کتاب

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه ی چاپ کتاب، سایز یا قطع کتاب است. نمونه هایی از سایز کتاب: وزیری ( 23?5* 16?5)، رحلی (28* 21 که مناسب مجله است)، رقعی ( 21?2* 14?1)، قطع وزیری کوتاه (22* 16?5)، قطع رحلی کوتاه (26* 19)، قطع رحلی بزرگ (34* 24)، قطع کتاب جیبی (15*11 برای زمانی مناسب است که شما قصد چاپ کتاب جیبی را دارید.)

هر کدام از این سایز ها برای یک مدل کتاب مناسب است. مثلا برای کودکان دبستانی چاپ نصف رحلی و برای مجلات چاپ کتاب جیبی را دارید.  نویسنده با توجه به تعداد صفحات، یکی از این سایز ها را انتخاب می کند. به عنوان مثالی دیگر، اگر در متن خود نمودار، جدول، عکس و… زیادی داشته باشید باید از چاپ وزیری استفاده کنید تا مطالب خوانا باشد و به درستی خوانده شود. این موضوع به این معنا است که هرچه سایز کتاب بزرگتر باشد قیمت چاپ آن بیشتر می شود.

o        تعداد تیراژ

منظور از تیراژ آن است که چه تعداد کتاب چاپ و وارد بازار می شود و این مسئله کاملا به نظر مولف بستگی دارد. هرچه تیراژ بالاتر برود، هزینه ی چاپ کتاب هم بالاتر می رود. مثلا اگر 1000 نسخه از کتاب چاپ شده باشد، یعنی کتاب در تیراژ 1000 در بازار عرضه می شود.

o        اختصاص دادن شابک به اثر

o        ثبت اثر درسازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور

o        اخذ مجوز فیپا

o        اخذ مجوز چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

o        انجام طراحی جلد مطابق نظر مولف و با تایید مدیر مسئول

o        آماده سازی اثر برای چاپ

o        این فرایند ها حدود 45 روز کاری زمان می برد.

قبل از انجام مراحل بالا، یک قرارداد بین موسسه و مولف منعقد می شود. موارد مورد نیاز برای قرارداد شامل ارسال کارت ملی، تصویر صفحه ی اول شناسنامه می باشد که باید از ان تصاویر اسکن گرفته شود و برای موسسه ارسال شود.

قرارداد هم به همین شکل باید پرینت گرفته و امضا شود، سپس اسکن آن برای موسسه متخصصان ارسال شود.  هزینه ی مرحله ی اول در این قسمت واریز می شود و طبق قیمت های روز متفاوت می باشد.

مرحله ی دوم مرحله ی چاپ می باشد.با توجه به تیراژ درخواستی و تعداد صفحات، بین 7 تا 10 روز کاری زمان می برد.

 

 

همینطور به ارائه ی جدولی پرداخته که قیمت چاپ کتاب را به روشنی نشان میدهد:

 

جدول هزینه های چاپ کتاب